Bij de realisatie van het gloednieuwe Brand Experience Centre van Toyota Motor Europe te Evere (Brussel) nam Auvicom de inrichting van de vergaderzalen Theatre, Studio en Sky Lab voor haar rekening

Het Brand Experience Theatre is een voormalige werkplaats die werd omgebouwd tot een modern auditorium, inclusief een volledige audiovisuele installatie met regieruimte. Het paradepaardje is hier zondermeer de 33m² LED-wall van SAMSUNG in 4K resolutie. Het Brand Experience Sky Lab op de eerste verdieping is een polyvalente opleidingsruimte met conferentievoorzieningen en Obeya pods. De Studio is een professionele opnamestudio met green key.

Uit het verleden bleek al de succesvolle samenwerking tussen Toyota Motor Europe en Auvicom. Samen met het eventbureau D-Side Group (consulting partner voor techniek en implementatie van het Brand Experience Centre) realiseerden zij samen al heel wat mooie evenementen. Auvicom onder de arm nemen voor de volledige audiovisuele en technische setup van deze installatie, lag hier dan ook duidelijk voor de hand.

Brand Experience Theatre

Dat een klant als Toyota Motor Europe, met hoofdzetel te Brussel, nood heeft aan een grote en moderne polyvalente ruimte voor evenementen behoeft weinig argumenten.

De Brusselse vestiging van het Japanse automerk dient als Europees hoofdkantoor immers regelmatig events te organiseren om, onder meer, nieuwe modellen van wagens voor te stellen. De evenementenruimte van 400 m2 werd uitgerust voor persconferenties, productlanceringen en live-evenementen, inclusief opname- en live-streamingfuncties. Ze bieden plaats aan 130 personen.

De volledige set-up bestaat uit een uitgeruste regieruimte, PTZ-camera’s, microfoons, beeld- en geluidsinstallaties, trussgrid en verlichting, om op een professionele wijze live, streaming en hybride events of opnames uit te voeren.

Er werden 34 lichtpunten van verschillende types en 8 moving heads gebruikt voor de perfecte verlichting van het podium en de zaal. Deze zijn bevestigd aan een flexibele truss-structuur bestuurbaar door 8 elektrische takels, voor de ideale afstelling van elk event. Zaal, sprekers en voertuigen kunnen zo steeds perfect worden belicht. Bovendien werd de bestaande standaard zaalverlichting ook intelligent bestuurbaar gemaakt.

De geluidsinstallatie bestaat uit 8 luidsprekers (front en monitor) en 2 sub-woofers, dewelke onzichtbaar onder het podium van 50 cm hoog ingewerkt werden.

Met 3 PTZ-camera’s (pan-tilt-zoom) die worden aangestuurd vanuit de regieruimte, kunnen zowel de sprekers, het podium als de zaal in 4K worden geregistreerd.

De regieruimte bevindt zich in een afgesloten ruimte achteraan in de zaal en bestaat uit de stuurtafel voor de belichting en een audio mengtafel. De krachtige Barco E2 videoprocessor staat garant voor de volledige controle van multi-picture beeldregie met live-schermbeheer en superieure beeldkwaliteit.

Samsung LED-wall

Het pièce de résistance in het Brand Experience Theatre bij Toyota Motor Europe is een gigantische 2mm pixel 4K LED-wall van Samsung.

Het reuzescherm van 7,68m x 4,32m weegt 700 kg en bestaat uit 64 grote panelen van 54cm x 96cm, die onderling nogmaals uit 12 kleinere paneeltjes bestaan.

Voor de realisatie van dit project werkte Auvicom nauw samen met de aannemer, die instond voor de uitwerking en verbouwing van de ruimte. De 768 LED-paneeltjes werden immers gemonteerd op een frame bevestigd op een verstevigde muur. Deze muur diende bovendien kaarsrecht te zijn. Dit werk nam een volledige week in beslag en was een zeer delicate opdracht, die heel wat expertise van Auvicom vereiste. De uitlijning van alle 768 paneeltjes (x, y, z-as) dient immers perfect te zijn om te vermijden dat de randen zichtbaar zijn in het uiteindelijke beeld.

Deze werkwijze laat toe individuele panelen te kunnen vervangen in het geval van defect of dead pixels. De finale keuring van de installatie gebeurde door Samsung-technici.

Brand Experience Studio

Naast het Theatre, en bovendien makkelijk te herkennen aan de green key achtergrond, bevindt zicht de volledig uitgeruste Brand Experience Studio. Deze ruimte van 10m x 8m is volledig uitgerust met studioverlichting, audio en beeld en biedt onder meer 3 PTZ-camera’s, een autocue-installatie, front- en backverlichting verstelbaar in hoogte en in kleur, monitors, touchscreen en een regietafel met computergestuurde controller.

Brand Experience Sky Lab

De Sky Lab ruimte bij Toyota Motor Europe wordt vooral gebruikt voor live-evenementen. De zaal van 35m x 20m is opgedeeld in 2 ruimtes en biedt plaats aan 80 personen. Auvicom installeerde 30 inbouwluidsprekers en een aantal Samsung toestellen (85inch monitor + Samsung Flip 2 85inch) in de Obeya brainstorm ruimte met pods voor interactief gebruik.

De tweede ruimte is een aparte conference plaats van 17m x 10m die wordt gebruikt voor trainingen en opleidingen. De ruimte is uitgerust met 2 x 98inch en 1 x 85inch schermen van Samsung, een geluidsinstallatie, microfoons, 2 x PTZ-camera’s en een computergestuurde regieruimte met touchpaneel die bovendien uit te breiden is.

Opleiding door Auvicom

Het Brand Experience Centre Project bij Toyota Motor Europe werd door Auvicom gerealiseerd in 8 maanden met een ploeg van 6 Auvicom-medewerkers. Naast de installatie en afstelling van deze hoogwaardige apparatuur verzorgt Auvicom ook de bijhorende opleidingen alsook de technische diensten voor specifieke evenementen of projecten.

Wij danken Toyota Motor Europe en Samsung voor hun medewerking aan deze reportage. Ook vernoemen wij ook graag D-Side Group als consulting partner voor techniek en implementatie van het Brand Experience Centre.

Fotografie door Nicolas Van Tomme www.nicolasvantomme.com

Wens je meer informatie over hoe Auvicom projecten aanpakt ?
Aarzel niet ons te contacteren.

Share This